28.2.14

ოლექსანდრე ბურლაკა / Oleksandr Burlaka

ოლექსანდრე ბურლაკა

1982 წელს დაიბადა კიევში (უკრაინა). 2005 წ-ს დაამთავრა მაგისტრატურა კიევის არქიტექტურისა და კონსტრუქციის ნაციონალურ უნივერსიტეტში.

არქიტექტორი და ხელოვანი, იგი არის “გრუპა პრედმეტოვ”-ის, ”მელნიჩუკ-ბურლაკა”-ს, დამოუკიდებელ კურატორთა ასოციაცია “ხუდრადა”-ს, ხელოვნების მუშაკ თავდამცველთა ინიციატივის წევრი. ასევე არის დიზაინერი და ფოტოგრაფი. ცხოვრობს და მუშაობს კიევში.

ოლექსანდრე ბურლაკას, როგორც არქიტექტორის, შემოქმედება კითხვის ნიშნის ქვეშ აყენებს და იკვლევს არქიტექტორების როლს, იდეოლოგიას და პასუხისმგებლობას დღევანდელ დღეს. ოლექსანდრეს კონტრიბუცია შესულია ვენის არქიტექტურული ცენტრის გამოცემაში საბჭოთა მოდერნიზმი 1955-1991: უცნობი ისტორია, რისთვისაც მან გააკეთა კვლევა და შეაგროვა წიგნში შესული მასალა. ოლექსანდრე ასევე არის კიევპროექტი, კიევის საბჭოთა მოდერნიზმის ნაგებობები ერთ-ერთი ავტორი. ამჟამად იგი მუშაობს კიევის არქიტექტურისთვის მნიშვნელოვანი შენობა-ნაგებობების დოკუმენტაციაზე ქალაქის გზამკვლევისთვის.

მისი ბოლო დროის გამოფენები:
2013 წლის პინჩუკის ხელოვნების ცენტრის ჯილდოსთვის შერჩეულ 20 ხელოვანთა გამოფენა, PAC, კიევი;
2013 Extraordinary and plenipotentiary, ArtPlay, მოსკოვი, 2013;
ბერგენის ასამბლეა 2013, ბერგენი, ნორვეგია;
SPACES: Architecture of Common, ფონდი თანამედროვე ხელოვნების ცენტრი, კიევი, 2013;
Ukrainian news, თანამედროვე ხელოვნების ცენტრი Ujazdowski Castle, ვარშავა, 2013;
City Porn, ვიზუალური კულტურის კვლევის ცენტრი, კიევი, 2011;
Якщо/Если/If, PERMM, Perm, 2010;
Homestories ll, Arttransponder, ბერლინი, 2009.

Oleksandr Burlaka

Born in Kyiv (Ukraine) in 1982. Graduated from Kiev National University of Construction and Architecture in 2005 as a Master of architecture.

Architect and artist; member of Grupa predmetiv group, Melnychuk-Burlaka group, interdisciplinary curatorial association Hudrada, Art Workers' Self-defense Initiative. Also working in the field of design and photography. Lives and works in Kyiv.

Oleksandr Burlaka’s practice as an architect questions and studies the role, ideology and responsibility of architects today. Oleksandr has been contributing to Soviet Modernism 1955-1991: Unknown History published by Vienna Centre of Architecture, where he was responsible for research and collecting materials on that topic. Oleksand is one of the authors of Kyivproject, a map of Kyiv Soviet Modernist Buildings, which is also realized within SPACES project by Ukrainian partner CSM. At the moment he is working on documentation of architecturally significant constructions of Kiev for city guide project.

Recent exhibitions include:
Exhibition of the 20 shortlisted artists for the PinchukArtCentre Prize 2013, PAC, Kyiv, 2013;
Extraordinary and plenipotentiary, ArtPlay, Moscow 2013;
Bergen Assembly 2013, Bergen, Norway;
SPACES: Architecture of Common, Foundation Center for Contemporary Art, Kyiv, 2013;
Ukrainian news, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw, 2013;
City Porn, Visual Culture Research Center, Kyiv, 2011;
Якщо/Если/If, PERMM, Perm, 2010;
Homestories II, Arttransponder, Berlin, 2009



This event is part of artist in residency program organized in the frame of the EU project SPACES. The SPACES project is financed by the European Union through the Eastern Partnership Culture Programme. 




23.2.14

სეზგინ ბოინიკი & მინა ჰენრიკსონი / Sezgin Boynik & Minna Henriksson

სეზგინ ბოინიკის და მინა ჰენრიკსონის მიერ, გეოეარის რეზიდენციის ფარგლებში ჩატარებული ღონისძიებები:

Activities implemented by Sezgin Boynik and Minna Henriksson in the framework of GeoAIR residency:

- მინა ჰენრიკსონის პრეზენტაცია - ძალაუფლება და ხელოვნება / Presentation by Minna Henriksson - Art and Power @ CCA-Tbilisi 14.01.2014

- საჯარო ლექცია „ნაციონალიზმი და თანამედროვე ხელოვნება“ / Public Lecture “Nationalism and Contemporary Art” - 23.01.2014 @ ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი / Ilia State University. SEE VIDEO

- სეზგინ ბოინიკის პრეზენტაცია ,,სიტუაციონისტთა ინტერნაციონალური ასოციაციის ისტორია და ფორმები" / Presentation by Sezgin Boynik - "History and Forms of Situationist International" @ CCA-Tbilisi 29.01.2014

- მინა ჰენრიკსონის ვორქშოფი / Minna Henriksson's workshop - 02.2014

- სეზგინ ბოინიკის და მინა ჰენრიკსონის  გეოეარის რეზიდენციაში ყოფნის შედეგების პრეზენტაციაPresentation of works by Sezgin Boynik and Minna Henriksson created during their stay at GeoAIR residency @ Nectar Gallery 26.02.2014

--

სეზგინ ბოინიკის და მინა ჰენრიკსონის  გეოეარის რეზიდენციაში ყოფნის შედეგების პრეზენტაცია

Presentation of works by Sezgin Boynik and Minna Henriksson created during their stay at GeoAIR residency



თარიღი და დრო: ოთხშაბათი, 26 თებერვალი / 18:00
ადგილი: გალერეა ნექტარი (ქვედა სივრცე) / აღმაშენებლის გამზირი 16, თბილისი 0102 საქართველო

Date and time: Wednesday, February 26 / 18:00
Venue: Nectar Gallery / 16 Agmashenebeli ave, Tbilisi 0102 Georgia

მინა ჰენრიკსონი

გაზეთის წარდგენა - „Golden Dragon and Silver Star - New Georgia: Change of Symbols after the fall of the Soviet Union“. ეს გაზეთი შეიქმნა იმ სახელოვნებო ვორქშოფის შედეგად, რომელიც ეხებოდა ძალაუფლების, პოლიტიკისა და სიმბოლოების საკითხს და შედგა თანამედროვე ხელოვნების ცენტრი თბილისისთან თანამშრომლობით. იმედი გვაქვს, რომ გაზეთის მოკლე პრეზენტაციას მოჰყვება დისკუსია ძველი და ახალი სიმბოლოების შესახებ. ღონისძიების დროს გაზეთი გავრცელდება უფასოდ.

Minna Henriksson

Launch of the newspaper Golden Dragon and Silver Star - New Georgia: Change of Symbols after the fall of the Soviet Union. The newspaper is result of an art workshop around the topics of power, politics and symbols and is a collaboration with the Center for Contemporary Art Tbillisi. The newspaper will be shortly presented and hopefully continued by a related lively discussion about past and present symbols. The newspaper is distributed free of charge in the event.


სეზგინ ბოინიკი წარადგენს მის პუბლიკაციას ‘Still Stealing Steel: Historical Materialistic Study of Zaum’. Still Stealing Steel არის იდეოლოგიური დღიური და ცდილობს “ზაუმი” თეორიულად წარმოაჩინოს, როგორც აუცილებელი პოლიტიკური ენა. ასევე, ეს არის ექსპერიმენტი იმ გზების ძიებისა, თუ  როგორ უნდა მოხდეს მსგავსი გამოხატულებების გამოყენების კონცეპტუალიზაცია.
წიგნის ზოგიერთი ასლი გაიყიდება რამდენიმე „დენგის“ ფასად.

პრეზენტაციის შემდეგ, სეზგინ ბოინიკი შემოგთავაზებთ მუსიკას, რომელიც შექმნილია punk/jazz/fire jazz/new wave/rock-in-opposition და სხვა მსგავსი  საცეკვაო გაუგებრობების ხმებისგან. ფონად ნაჩვენები იქნება 60-ანი წლების იუგოსლავიური და ალბანური ფილმები.


Sezgin Boynik will present his publication ‘Still Stealing Steel: Historical Materialistic Study of Zaum’. Still Staling Steel is ideological diary which attempts to theorize zaum as an indispensable political language, and experimenting on ways how to conceptualize the use-value of such expressions.

After the presentation some copies of the book will be offered for sale with a price of a couple of dengi’s.

Then Boynik will go on by playing music with sounds of punk/jazz/fire jazz/new wave/rock-in-opposition and other kind of similar mutant danceable obscurities, while a variety of Yugoslavian and Albanian films from the 60’s are screened in the background.





WORKSHOP BY MINNA HENRIKSSON





Workshop details

Aim:
To explore the symbols that the current political regime in Georgia is producing and to produce a 'document' as outcome of the research.

What is taking place is a re-writing of history with the erasure of signs from the past communist regime. In 2011 communist symbols were banned by law and as result they have been removed from facades of many buildings in Tbilisi. But there are still many communist stars and hammer & sickels intact.

Some questions as starting point for the workshop:
What does the partial removal of the symbols from the public space mean, when in other locations removal of them is impossible, and they will remain as visible part of public space?

What are the contemporary symbols in use that mark the positions of political and economic power, and what kind of insitutions are used and mobilised to support and justify the actions by the power elite? Can we see traces of those in the visual outcomes that the current politics produces?

What is the future of the old parliament building, and what symbolicism can we find in the architecture of new parliament building, as well as in its selected location?

Is there opposition to the operations of the current political power, and how do artists react? What tools do artists have to resist the unwanted transformation?

What does the hammer & sickle symbol signify, and can this really be equited with the swastika, another symbol also banned in Georgia?

What is done to the communist objects removed from the facades of buildings? Could we get hold of some of them and re-use them in some way?

How has the IMEL-building been transformed and what is the future of the building?

How are the current transformations influencing the art scene (dynamics in it, art funding, insitutions)? What role does contemporary art play in the politics?

Outcome:
The 'document' produced during the workshop can be a small publication, a photo series, visual essay or a small exhibition produced collectively by the group as outcome of the shared research.

Working language:
English, with translations where necessary.

Time table:

First meeting: February 3, 2014 - other meetings to be decided together with the group.

Duration: two weeks intensive workshop of three days each week
First week: introduction to the topic and plan for the workshop (Monday), field research (Wednesday and Friday)
Second week: gathering of material and analysis (Monday), production (Wednesday and Friday). Public presentation on the last day (Friday of the week 2).

The outcome of the workshop was the newspaper "Golden Dragon and Silver Star - New Georgia: Change of Symbols after the fall of the Soviet Union" created by the participants of the workshop.

--

სეზგინ ბოინიკი (1977, პრიზრენი) ცხოვრობს და მუშაობს ჰელსინკიში. ის არის იოვიასკიოლიას უნივერსიტეტის სოციალურ მეცნიერებათა ფაკულტეტის დოქტორანტი და მუშაობს თემაზე „იუგოსლავიის შავი ტალღის კულტურის პოლიტიკა 1963-1972 წლებში“. სეზგინი წერს ისეთ თემებზე, როგორებიცაა პანკი, ესთეტიკისა და პოლიტიკის კავშირი, კულტურული ნაციონალიზმი, საერთაშორისო სიტუაციონიზმი და იუგოსლავიური კინო. ის არის თანარედაქტორი ნაშრომისა „ნაციონალიზმი და თანამედროვე ხელოვნება“ (მინა ლ. ჰენრიკსონთან ერთად - პრიშტინა, 2007). ასევე, სეზგინი არის თანაავტორი წიგნისა „პანკი და ანდერგრაუნდი თურქეთში“ (თოლგა გულდალთან ერთად - სტამბოლი, 2008). სამეცნიერო მუშაობის პარალელურად, სეზგინი ასევე, აქტიურად მუშაობს როგორც კონცეპტუალური ხელოვანი.


მისი ბოლო დროის სტატიებია:

ახალი კოლექტივები“ (Retracing Images, Brill, Boston & Leiden, 2011), „დუსან მაკავეიევის კულტურის პოლიტიკა“ (Kino! Journal No. 15, Ljubljana, 2011) „თანამედროვე ხელოვნებაში თეორიული პრაქტიკით უკმაყოფილება“ (Journal of Visual Art Practice 10:2, London, 2011) „სლოგანების ხელოვნება - ორ ნაწილად“ (TKH no 19 and 20, Belgrade, 2012).

მისი ბოლო დროის სახელოვნებო ნამუშევრებია:

ინსტალაცია „ლენინის შესახებ: ატლასები, ჰერბარიუმები და რიტუალები“ (ანდერს ბერგმანის გალერეა, ჰელსინკი, 2012) და სახელოვნებო წიგნი „კონსტრუქტივიზმის საწინააღმდეგო მოდელი“ (მინა ჰენრიკსონთან ერთად - სტოკჰოლმი, 2012).

მინა ჰენრიკსონი (1976, ოულუ) ცხოვრობს ჰელსინკიში. ის მუშაობდა სამხრეთ-აღმოსავლეთ ევროპის მრავალ ქალაქში და 2003 წლიდან სხვადასხვა პერიოდებით ცხოვრობდა სტამბოლში. მინა სწავლობდა ხელოვნებას ბრაიტონში, ჰელსინკისა და მალმოში.

მისი სახელოვნებო სამუშაოს ერთ-ერთი საკითხია - დინამიკა და ძალთა გადანაწილება სახელოვნებო სივრცეში. 2010 წელს, თურქეთის ქალაქ ტრაბზონში მან განახორციელა პერმანენტული საჯარო ნამუშევარი. მინა, მუშაობს ნაციონალიზმის საკითხზე როგორც მის სახელოვნებო საქმიანობაში, ასევე, თეორიულად, სადაც სოციოლოგ სეზგინ ბოინიკთან ერთად ის ამ საკითხს უკავშირებს თანამედროვე ხელოვნებას. ამჟამად, დღევანდელი დღის პოლიტიკური მოქმედების უკეთ გასაგებად, მას აინტერესებს ისტორიისა და მისი გადმოცემის კვლევა.


გეოეარში მათ სარეზიდენციო პროექტს მხარს უჭერს ფინეთის ხელოვნების ხელშეწყობის ცენტრი.
--

Sezgin Boynik (1977, Prizren), lives and works in Helsinki. He is Phd candidate in Jyväskylä University Social Science department. He is working on thesis "Cultural Politics of Black Wave in Yugoslavia from 1963 to 1972". He has been publishing on punk, relation between aesthetics and politics, on cultural nationalism, Situationist International and Yugoslavian cinema. Co-edited reader "Nationalism and Contemporary Art" (with Minna L. Henriksson, Rhizoma & EXIT, Prishtina, 2007), and co-authored book on "History of Punk and Underground in Turkey, 1978-1999" (with Tolga Guldalli, BAS, Istanbul, 2008). Apart from scholarly work he is also active as conceptual artist. Recent articles include "New Collectives" (Retracing Images, Brill, Boston & Leiden, 2011), "Cultural Policy of Dusan Makavejev" (Kino! Journal No. 15, Ljubljana, 2011) "Discontents with Theoretical Practices in Contemporary Art" (Journal of Visual Art Practice 10:2, London, 2011) "Art of Slogans - in two parts"(TKH no 19 and 20, Belgrade, 2012). Art works are installation "On Lenin: Atlases, Herbariums and Rituals" (Anders Bergman Galleri, Helsinki, 2012) and art-book "Counter-constructivist Model" (co-authored with M.L. Henriksson, Labyrinth Press, Stockholm, 2012).

Minna Henriksson (1976, Oulu) lives in Helsinki. She has worked in many Southeast European cities and has lived in Istanbul for several periods since 2003. She studied art in Brighton, Helsinki and Malmö.
One of the topics in her artistic work has been dynamics and power-positions in art scenes. In 2010 she realized a permanent public artwork in Trabzon, Turkey. She has been working with the issue of nationalism in her artistic work as well as theoretically, in connection to contemporary art, together with sociologist Sezgin Boynik. Currently, with the aim at better understanding the political operations of today, she is interested in exploring history, and its narration, especially regarding the legacy of the Left.

The residency stay at GeoAIR is supported by the Arts Promotion Centre Finland.









14.2.14

OPEN CALL: 1 month fully funded residency at GeoAIR - Tbilisi, Georgia


                                                                                           (image from: Приправы. 1991. ВО "АГРОПРОМИЗДАТ"/modified)        
GeoAIR, with the support of the Prince Claus Fund invites international artists to apply for a one month long, fully funded residency in November, 2014 in Tbilisi. Residency is the part of larger project “Cooking Imaginations - Tbilisi Migrant Stories” and selected artist is expected to work within it and produce additional socially-engaged art project around the interconnected theme of public space, migration and foodways.

Cooking Imaginations - Tbilisi Migrant Stories / General description

It is a popular understanding, that Tbilisi has been multicultural ever since its existence and people of different ethnic and cultural backgrounds have lived here in peace. While this might be referring to groups historically living in Tbilisi, some stereotypes might prevail towards those groups and individuals, who have recently migrated to Georgia and live in Tbilisi.

Project addresses the issue of displacement and “migrants’” lives through transforming their household and foodways in the engaged artistic works, transforming their stories and private space into public. The project also aims involving young professionals and on this case introduce them to anthropological approach and interdisciplinary collaboration in contemporary art.

During the project we will work with people of different nationalities and/or ethnic groups who live in Tbilisi permanently, or temporarily. By cooking publicly and sharing their stories (through published and oral narratives) the project will emphasize creative approach to the understanding of public space and people inhabiting it.Throughout the project, young professionals (researchers, photographers, graphic designers) will be invited to participate in designing and implementing each cooking event with participants.

Overall, the project addresses the topic of public space as transformed to the arena of cohabitation and space for open alternative activities, while raising awareness through foodways about migrants living in Tbilisi and involving interdisciplinary practical collaborations.

Who are we looking for?

Artist from abroad, who will be at GeoAIR in the month of November and implement additional site-specific work in public space regarding issues and/or cases addressed within “Cooking Imaginations - Tbilisi Migrant Stories” project.The work should be carried out in collaboration with local communities, students and/or artists.

What we offer:

- International travel (Europe-Georgia-Europe)
- Accommodation and utilities (GeoAIR Residency in the center of Tbilisi)
- Living allowance (600 € gross)
- Working budget (300 €)
- Residency hosting, assistance and translations where necessary

How to apply:

Interested candidates should submit following documents (all written in English and named as below)

Curriculum Vitae (file name: CV_name_surname)
Portfolio (file name: portfolio_name_surname)
Completed application form (file name: application_name_surname)

Deadline: 20 March, 2014 – 18:00 Georgia time  

Please send it via email (subject line: Cooking Imaginations residency application) to infogeoair@gmail.com

Selection results will be announced within a month after the deadline. Shortlisted applicants might be asked for an online interview until the final selection results. 

Cooking Imaginations – Tbilisi Migrant Stories project is supported by Prince Claus Fund.

3.2.14

Open call: შემეცნებითი/საგანმანათლებლო ტური ნიუ იორკში / educational study tour in New York

გეოეარი მოხარულია გაცნობოთ, რომ ლევან ხუჯაძე CEC ArtsLink-ის მიერ არჩეულ იქნა ნიუ იორკში რეზიდენციაში მონაწილეობის მისაღებად / GeoAIR is happy to announce that Levan Khujadzé has been selected by CEC ArtsLink as a participant in the Global Art Lab Public Art Residency in New York in July 2014. 

CEC ArtsLink გეოეართან თანამშრომლობით ხელოვანებს და კურატორებს საქართველოდან სთავაზობს შემოიტანონ განაცხადი შემეცნებით-საგანმანათლებლო ტურზე ნიუ-ორკში, 2014 წლის ივლისში. სტუმრობის მიზანია საჯარო სივრცეში არსებული ხელოვნების საუკეთესო მაგალითების გაცნობა.


CEC ArtsLink, in collaboration with GeoAIR invites artists and curators from Georgia to apply for fully-funded intensive ten-day educational study tour in New York, focusing on best practices in the field of Public Art.

Travel dates: 
July 15 – 25, 2014

Host organization
CEC ArtsLink
Global Art Lab Public Art Residency in New York

Description of the study visit:
Six artists and curators from Central Asia, Armenia, Georgia and Russia will travel to the U.S. from July 15 – 25 to participate in  an intensive ten-day educational study tour focusing on best practices in the field of Public Art.  The residency aims to acquaint participants with the activities of organizations and artists working in the field of public art in New York and to facilitate a dialogue and collaboration between Central Asian, Caucasus, and American colleagues.

During the visit the group will have the opportunity to learn how public art programs are created in the U.S., how a variety of cultural organizations in New York function, and to become acquainted with the work of artists working in the field of public art. The program includes in-depth site visits and meetings at leading contemporary arts organizations, including the Museum of Modern Art, New Museum, Elastic City, Art in Odd Places, Times Square Alliance, No Longer Empty, and the Laundromat Project; panel discussions with U.S. artists working in the fields of street art, public art, and socially engaged art; hands-on public art workshops; artist studio visits; and excursions to view public art works in New York.  Throughout their visit, participants will be accompanied by bilingual CEC ArtsLink staff members.

Artists and curators from Armenia, Georgia, Central Asia and Russia dedicated to the development of public art in their communities and interested in collaboration with their American colleagues are invited to participate in this residency program.  Priority will be given to candidates with demonstrated experience in and commitment to the fields of public art and street art. Applicants will be required to submit a CV and work sample as well as complete an application form focusing on questions about their experience, why they want to participate, what they want to learn, and how they will use this new information.

Participants will be chosen on a competitive basis by CEC ArtsLink in consultation with a selection committee of Russian, Caucasus and Central Asian specialists.  Applications can be submitted in English by e-mail.  Because of the limited number of placements available, potential candidates will be nominated by regional specialists in the field.  English fluency is not a requirement, although some knowledge of English is preferred.  Preference will be given to applicants without prior experience in the U.S.

Host organization covers:
Educational study visit in New York City, July 15 – 25, 2014
International and local travel
Visa fee and support with relevant documents
accommodation
meals

NOTE: selected artists will be responsible for obtaining visa for the visit.

Requirements:
We are searching for an artist and/or curator from Georgia, who is dedicated to the development of public art in their communities and interested in collaboration with their American colleagues
Applicant should be able to know English on at least working level
Compulsory attendance and participation
Presentation/public event about the residency project upon return to Georgia

Application instructions:
Interested candidates should submit following documents (all written in English and named as below)

Curriculum Vitae (file name: CV_name_surname)
Work sample / Portfolio (file name: portfolio_name_surname)
Completed application form (file name: application_name_surname)

Deadline: 20 February, 2014  

Please send it via email (subject line: CEC ArtsLink/GeoAIR application) to infogeoair@gmail.com 

More information about the host organization: http://www.cecartslink.org/




Open call: ორთვიანი რეზიდენციები ტირანაში / two month residency opportunities in Tirana

გეოეარი მოხარულია გაცნობოთ, რომ ქეთო ლოგუა არჩეულ იქნა აპრილ-მაისში ტირანას რეზიდენციაში მონაწილეობის მისაღებად / GeoAIR is happy to announce that Keto Logua has been selected as a participant in the TICA international A.I.R. programme for April-May 2014. 

TICA, გეოეართან თანამშრომლობით ხელოვანებს საქართველოდან გთავაზობთ ორთვიანი რეზიდენციის 2 შესაძლებლობას ტირანაში, TICA AIRLAB რეზიდენციაში. შერჩეული ხელოვანები იმუშავებენ რეზიდენციის თემის - „ამბების თხრობის“ ირგვლივ. 

TICA international A.I.R. program, in collaboration with GeoAIR invites artists from Georgia to apply for fully-funded 2 month residency visits at TICA AIRLAB in Tirana, Albania. Selected artists will work within the “storytelling” theme of the residency.

Host organization

AIRLAB at TICA – Tirana Institute of Contemporary Art

Theme of the residency:

Storytelling as artistic practice

Stories may not actually breathe, but they can animate.[…] Stories animate human life; that is their work. Stories work with people, for people, and always stories work on people, affecting what people are able to see as real, as possible, and as worth doing or best avoided. What is it about stories—what are their particularities—that enables them to work as they do? More than mere curiosity is at stake in this question, because human life depends on the stories we tell: the sense of self that those stories impart, the relationships constructed around shared stories, and the sense of purpose that stories both propose and foreclose
—Arthur Frank, Letting Stories Breathe (2010)

Storytelling is one of the few human traits that are truly universal across culture and through all of known history. People in societies of all types weave narratives, from oral storytellers in hunter-gatherer tribes to the millions of writers churning out books, television shows and movies.
Modern storytelling has extended itself to representing history, personal narrative, political commentary, and evolving cultural norms. New forms of media have created new ways for people to record, express, and consume stories, while oral stories continue to be committed to memory and passed from generation to generation, despite the increasing popularity of written and televised media in much of the world. Documentaries, including interactive web documentaries, employ storytelling narrative techniques to communicate information about their topic. A growing number of artists use the story form in contemporary art as a means of comprehending and conveying political and social events.
Storytelling as artistic practice aims at bringing together artists who use the infinite forms at their disposal - traditional and contemporary, literary or visual, technological or oral - to convey their message, raise awareness, and reflect on our time and the social, political, psychological and emotional textures of our global society.

With the support of the Prince Claus Fund, following components will be supported for selected artists: 

Two month residency in Tirana, Albania (April-May OR September-October, 2014)
Free accommodation in the residency
Honorary 500€ per month
Ticket to and from Tirana
Production 700€
Production, interpretation and PR support

NOTE: selected artists will be responsible for obtaining visa for the visit and affiliated fees will not be reimbursed within the program.


Requirements:

We are searching for two artists from Georgia, who are interested to work in relation with the theme of the residency (in April-May OR September-October, 2014)
Artist should be able to know English on at least working level (hosting residency will support with the translations when needed).
One presentation during the residency and final project/exhibition at the end
Compulsory attendance
Presentation/public event about the residency project upon return to Georgia

Application instructions:

Interested candidates should submit following documents (all written in English and named as below)

Curriculum Vitae (file name: CV_name_surname)
Portfolio (file name: portfolio_name_surname)
Letter of motivation (file name: LoM_name_surname) maximum one page, stating why you would like to participate in this residency, what do you intend to implement and how will this link with your artistic practice

Deadline: 20 February, 2014 

please send it via email (subject line: TICA/GeoAIR application) to infogeoair@gmail.com and also include which residency period(s) are you available for - April-May AND/OR September-October, 2014


More information about the host organization: http://tica-albania.org/new/en/

TICA AIRLAB is supported by Prince Claus Foundation